Goda bergsutsikter

Har äntligen landat i Queenstown, adrenalinhuvudstaden nr 1, efter ett par långa bilåkardagar. Upplägget har varit ungefär såhär: vaknar strax efter 7, weetbix till frukost (typ veteflingor och mjölk, sjukt gott, borde starta importversamhet av denna förträffliga frukosträtt), byta blöja, packa ihop alla prylar och baxa in i vår buckliga Ford focus och se till att komma iväg innan utcheckning kl 10. Frida somnar i bilen, så det är bara att rulla på i tio mil längs ofta slingriga, men fina vägar. Sen blir det stopp vid första bästa strand/sjö/vulkan/vattenfall/vira-blåtira-pool för "scenic" promenad, barnmatning och intag av luch, vilket vanligen är mackor eller pastasallad. Sen rullar vi vidare för att via random kaffestopp nå målet för dagen. Lite förenklat kanske, men typ så ser resdagarna ut. På sätt och vis lite rutinartat mitt i resan ut i det okända och oplanerade. Ett skönt upplägg tycker jag!

Glaciär på tillbakadragande - ett helt vanligt förmiddagspromenadsmål

Ibland blir det enklare stopp, typ ett skredområde längs vägen. Ingenjören vaknar till..

I förrgår var målet för dagen den lilla byn Haast, vilket såhär i efterhand känns lite som världens ände. Lite Norrlands inlandkänsla. 14 mil till närmaste mataffär. Mobiltäckning? Knappast. Men vackert, och med de platta vägarna i området tog jag chansen att kolla formen lite. Lånade Marias Garmin och drog av några tusingar. 3:33, 3:30, 3:25, 3:25, 3:30, 3:33. De sista två med krampande mage de sista 300 m, annars hade jag nog fixat 3:25 settet igenom. Hade kanske önskat mig någon sekund snabbare, men lever mentalt på känslan av att gps-klockor alltid visar lite för kort sträcka.. Ett ok formtest var det i alla fall, och riktigt skönt nu att benen verkar återhämta sig snabbt och bra.

Nu när vi hamnat i Queenstown funderar jag så klart på hur jag ska få till ett optimalt pirr i magen, här finns hur många aktiviteter som helst att bränna pengar på. 10-tusen för en tur i ett stridsflygplan känns lockande, men väl dyrt. Jetboat är också något jag funderat på. Snabba båtar i decimeterdjupt vatten. Verkar coolt. Igår kom jag dock till insikt, vad är det jag har beslutsångest kring?Egentligen? Det finns en gondollift som tar med cyklar, det finns ett grymt stigsystem, det finns gott om cykeluthyrare. Svaret lär bli givet.
Pannkaksmonstret slår till igen
Gick förbi några roliga postlådor på kvällspromenaden
Heja Karlbergs!

Nu blir det Queenstown i fem dar, skönt att ta lite paus i bilandet. Har ett kanonfint rum med balkong och utsikt över bergen. Sugen blir man! Har utlovats regn, men än verkar det hålla sig.. Maria utgör förmiddagstruppen och är ute och rekar stigarna för dagens långpass. Frida har just vaknat från förmiddagsluren och snart är det dags att snöra på sig skorna igen. Längtar..


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En gris en ko en Solnabo!

Nytt år igen

Formdöd